Egy nő metamorfózisa – Zalán Tibor unferlédije a Csokonai Színházban

Kultúra

Április 27-én újabb ősbemutatóra készül a Csokonai Színház: Zalán Tibor unferlédi című darabját, egy „negatívba mártott karriertörténetet” állít színpadra. Tönkretenni egy nőt ‒röviden így lehetnek összefoglalni a darab cselekményét.

Mindannyiunk számára ismerős az ókori szobrász, Pügmalión története, aki saját maga által faragott szobrába szeret bele, olyannyira, hogy vágyával életre kelti az elefántcsontból faragott testet. Az Ovidius által mesteri tömörséggel megverselt átváltozás történetét Bernard Shaw Pygmalion című drámája meséli újra el: a megrögzött agglegény figurája ezúttal nem szobrászként, hanem nyelvészprofesszorként lát hozzá az „alapanyag”, egy csúf beszédű virágáruslány femme fatale-lá való alakításához azáltal, hogy megtanítja illően beszélni. A modernkori virágáruslány története azután a Shaw-dráma alapján készült My Fair Lady című musicallel hódítja meg a világunkat.

Zalán Tibor unferlédi című darabjában így minden helyzet és minden szereplő ismerős. A megrögzött agglegényként élő professzor, az ezredes, a professzor anyja, egy kocsmatöltelék sorsa jutott apa és lánya, Lilla, aki nem más lesz, mint a metamorfózis alanya a darabban. Ismerős a piac is, a fogadás, a nyelvtanulás motívuma. Az unferlédiben egy nő (Lilla – Wessely Zsófia) átváltozásának megrendítő történetét követhetjük nyomon, aki szerencsétlenségére egy olyan „szobrász” (Honti, a maffiózó – Herczeg Tamás) kezelése alá kerül, akinek nem a márvány, hanem a beton a legfontosabb eszköze. Honty és Pöcsesinszky ezredes (Bakota Árpád) arra tesz ugyanis fogadást, hogy rövid idő leforgása alatt az intelligens franciatanárnőből útszéli prostituáltat csinál – kihasználva a nő naivitását és szereleméhségét.