Elkészült az Újszász alállomás átépítése

Helyi hírek

A fejlesztés célja a vasúti vontatási kapacitáshiány hosszú időtávra tervezett megszüntetése, az energiahatékonyság növelése új, nagyobb teljesítményű, korszerű transzformátorok beépítésével.

A NIF Zrt. 2016 novemberében indította el az alállomási fejlesztési programját, amely a már meglévő villamosított vasútvonalak vonatszám növelésének is egyik alapja. A kivitelezésre elindított 6 alállomásból (Szerencs, Szabadbattyán, Ebes, Érd, Újszász, Vác) immáron 5 teljesen elkészült, Vácon még zajlik a kivitelezés.

A már elkészült porjektelemekhez hasonlóan a legutóbb megújult, Újszász alállomáson is megtörtént a várható élettartamukat már jelentősen meghaladott, elavult berendezések, azok primer és szekunder bekötéseinek, szerelvényeinek, kábeleinek, tartószerkezeteinek teljes rekonstrukciója.

A régiek helyére két új, nagyobb teljesítményű vontatási transzformátort telepítettek, melyek feladata, hogy az országos hálózatról érkező 132 000 V feszültséget átalakítsák a vasúti vontatáshoz szükséges 25 000 V feszültséggé, ezzel biztosítják a kapcsolatot az országos villamosenergia-hálózat, valamint a vasúti felsővezetékrendszer között. Ezáltal biztosítva a megfelelő villamosenergiát a 120-as és a 82-es számú vasútvonalak számára.

A transzformátorok alá a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő, zárt kőágyas, szénhidrogén leválasztóval ellátott vasbeton transzformátoralapokat alakítottak ki, melyekkel, megakadályozható egy esetlegesen fellépő olajszennyezés talajba jutása.

Újszászon a projekt részeként megépített, új épületben létesült mérnöki munkahelyről lehet helyből irányítani az alállomás működését, a felsővezetési energiaellátás vezérlését. A fejlesztés magában foglalta a távvezérléshez szükséges hírközlő kapcsolatok korszerűsítését,és a hozzájuk kapcsolódó irányítástechnikai rendszer kiépítését is, melyekkel az alállomás a távoli távvezérlő központból is működtethető.

Az Újszászi alállomás 2022. október 18-án a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi Fogyasztóvédelmi Főosztály Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Osztálytól megkapta a használatbavételi engedélyt.

Az eredményeket Kiss Boglárka a NIF Zrt. szóvivője, Horváth László Balázs, az R-Kord Építőipari Kft. erősáram divízióvezetője és Lipka József, az R-Kord Építőipari Kft. projektvezetője mutatta be a sajtó képviselőinek.

Horváth László Balázs, divízióvezetője, R-Kord Építőipari Kft. kiemelte: Az alállomás fejlesztésére azért volt szükség, mert a kb. 50 éve üzemelő készülékek a folyamatos karbantartás és a kisebb volumenű cserék ellenére, élettartamuk végére értek, megbízhatóságuk lecsökkent. Műszaki paramétereik már nem feleltek meg a korszerű védelmek és a megnövekedett teljesítményigény követelményeinek. A MÁV új mozdonyainak, illetve motorvonatainak megjelenésével, az ütemes menetrend bevezetésével megnövekedett a felsővezeték villamos energia igénye, gyakorivá váltak a túlterheléses leoldások. A készülékek egy része elhasználódott, fokozott ellenőrzést és karbantartást igényeltek.

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője arról tájékoztatott: A projekt utolsó helyszínén Vácon a kivitelezési munkák folyamatban vannak, az új vontatási transzformátorok leszállításra kerültek, tervezetten 2023 októberében ott is befejeződik a kivitelezés.

A fejlesztés a NIF Zrt. beruházásában, európai uniós forrásból valósul meg. A Támogatási szerződés bruttó összege 17 709 732 500, melyből az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatása bruttó 14 000 000 000 Ft. Az Újszászi alállomás kivitelezését az R-Kord Építőipari Kft. végezte nettó. 2,148 milliárd forint értékben.

(NIF)