tram-train

Pontosan egy éve jár Szeged és Hódmezővásárhely között a TramTrain

Gazdaság Helyi hírek Ország

Egy évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a vasútvillamos Hódmezővásárhely és Szeged között, mára közel 700 ezer kilométert tettek a szerelvények.

A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamos innovatív megoldás a kötöttpályás közlekedésben, amely átszállásmentes utazással segíti elő, hogy az utasok autó helyett a közösségi közlekedést válasszák. Az elmúlt egy évben a vasútvillamos 22 400 járata összesen 680 ezer kilométert tett meg az utasokkal. Ez annyi, mintha a szerelvények 17-szer megkerülték volna a Földet az Egyenlítő körül. A járatokat a díjmentes időszak kivezetése óta közel 650 ezer utazáshoz vették igénybe.

A térség közösségi közlekedésében új, és sokak számára legkényelmesebb megoldást nyújtó TramTrain járatok az ingyenes utasforgalmi próbaüzemben még a tavaly év végi ünnepek alatt is sokszor százszázalékos kihasználtsággal közlekedtek. 2022. augusztus 1-jétől az immár fizető utasok jól fogadták a félórás menetrendi ütemmel együtt bevezetett kedvezményes zónás tarifarendszert.

Már a nyitó hónapban kétezer bérletet és negyvenezer jegyet vásároltak. Szeptemberben a megváltott bérletek száma 2500-ra emelkedett 33 000 darabos jegyeladás mellett.

A TramTrain népszerűségét igazolja, hogy a díjköteles üzem harmadik hónapjában még többen gondolkodtak az új jármű folyamatos használatában. Októberben közel 2700 bérlet megvásárlásáról döntöttek az utasok és 35 000 alkalommal váltottak menetjegyet, ezt a tendenciát igazolják az eddigi novemberi adatok is. Naponta átlagosan 5 és fél ezren választják a vasútvillamost helyközi utazásra. Az utasok közel háromnegyede a teljes vonalra (A-B-C zónára), kevéssel több, mint egyötöde pedig az A-B zónára (Szeged-Algyő) érvényes termékkel utazik. A szegedi helyi közlekedésre is érvényes kombinált bérletet a bérlettel utazók 21 százaléka vásárolt.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Lázár János, a térség fideszes országgyűlési képviselője, a közlekedési beruházás kormánybiztosa az első tram-train indulása előtt a hódmezővásárhelyi végállomáson 2021. november 29-én. Fotó: MTI/Rosta Tibor

A TramTrain menetrendszerűsége az elvárt 90 százaléknál jóval magasabb, megközelíti a 97 százalékot. A pontos, menetrendszerű működés biztosítja a kiszámítható közösségi közlekedést. A TramTrain működtetésén közvetlenül több mint 120 vasutas dolgozik, köztük negyven járművezető, 23 jegyellenőr és 10 forgalmi vonalirányító. A 2022 októberében 28 fővel indult TramTrain motorvonatvezetői tanfolyamon már 13 hölgy is megkezdte tanulmányait. A háromszázat is meghaladja azoknak a munkatársaknak a száma, akik közvetetten kapcsolódnak napi feladataik elvégzése során a vasútvillamos üzemeltetéséhez, mint például pénztárosok, járműszerelők vagy a távközlési, biztosítóberendezési szakemberek.

A vasútvillamos prototípusát 2021 januárjában mutatták be először a MÁV-START szentesi telephelyén, ezt követően folyamatosan érkeztek a kezdő flotta járművei Magyarországra.

A hatóság által előírt 50 ezer kilométeres hibamentes tartampróba teljesítését követően 2021. november végén óránkénti indulással megkezdődhetett a 216 férőhellyel rendelkező vasútvillamos ingyenes utasforgalmi próbaüzeme Hódmezővásárhely és Szeged között, kiegészülve a Szeged vasútállomásról Szeged-Rókusig közlekedő éjszakai járattal.

2022. január 10-től a hivatásforgalom (munkába, iskolába járás, illetve hazautazás) szempontjából fontos reggeli és délutáni időszakokban 7 további járattal bővült a menetrend, valamint az utasok nagy örömére csütörtök, péntek és szombat éjszaka is óránként jár a vasútvillamos a két dél-alföldi megyei jogú város között, ezzel segítve a hétvégi kikapcsolódásból való biztonságos hazautazást. 2022 augusztusától az ingyenes utasforgalmi próbaüzem befejeztével félórás menetrendi alapütemmel közlekedett a TramTrain, amely október 29-től további reggeli járatokkal is kiegészült. Szeptember 13-án megérkezett a tizenkettedik vasútvillamos szerelvény is Magyarországra, amellyel teljessé vált a járműflotta.

tram-train
Kerékpár is szállítható a vasútvillamossal. Fotó: Frank Yvette

Az új kötöttpályás járműtípus bevezetése a kezdeti hónapokban időnként megzavarta a figyelmetlen, rutinból közlekedő autósokat, amely balesetekhez, többször a vasútvillamos sérüléséhez vezetett. 2021-ben videó készült a legfontosabb KRESZ-szabályokról a vasútvillamos érintettségében. A különleges közlekedési helyzetekre a MÁV-START külön videót és interaktív oldalt is készített, ezzel is segítve a biztonságos közlekedést. Ennek ellenére – különösen Hódmezővásárhelyen – még jelenleg is sűrűn idéznek elő balesetveszélyes helyzeteket a figyelmetlen autósok.

A TramTrain kora reggeltől késő estig félórás követési idővel közlekedik Szeged vasútállomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között 4:16-tól 22:45-ig, Szeged vasútállomásról óra ’16-kor és ’45-kor indul. Október vége óta egy késő esti járat Szeged vasútállomásról 23:24-kor indul Szeged-Rókus vasútállomás, illetve csütörtöktől szombatig Hódmezővásárhely felé, így kényelmes átszállást biztosít a Budapestről immár naponta közlekedő késő esti Napfény IC utasainak.

Munkanapokon 7:22 és 8:22-kor is közlekedik járat Szeged vasútállomásról Szeged-Rókusig, segítve a megyeszékhely közösségi közlekedését.

Hódmezővásárhely vasútállomás – Szeged vasútállomás között 3:30-tól 22:30-ig, pénteki, hétvégi és ünnepnapokon 23:30-ig jár a vasútvillamos. Indulások Hódmezővásárhely vasútállomásról óra ’01 és ’30 perckor, valamint munkanapokon 6:19-kor és 7:19-kor is indulnak járatok, így a reggeli csúcsidőben különösen sűrű, 6:01-es, 6:19-es, 6:30-as, 7:01-es, 7:19-es, 7:30-as indulással segítik a megyeszékhely felé utazókat.

Csütörtöki, pénteki, szombati és ünnepnapokon Szeged vasútállomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között 23:16-tól 3:16-ig, valamint Hódmezővásárhely vasútállomás és Szeged vasútállomás között 23:30-tól 2:30-ig órás éjszakai közlekedés áll az utazók rendelkezésére. Hajnalban és késő este garázsmenetekkel is lehet utazni: Szeged-Rókus vasútállomásról Szeged vasútállomásra naponta 4:50-kor, valamint hétfőtől csütörtökig 3:50-kor, Szeged vasútállomásról Szeged-Rókus vasútállomásig naponta 23:45-kor, valamint vasárnaptól szerdáig 23:24-kor.

Nyitókép: Frank Yvette