A transzeurópai úthálózatnak a nehéz tehergépjárművek általi használatáért fizetendő díjak számítása keretében a közlekedésrendészeti költségek nem vehetők figyelembe

Európa

E költségek nem képezik részét azoknak az infrastrukturális költségeknek, amelyek alapján ezen
úthasználati díjak mértékét ki kell számítani

BY és CZ BY és CZ egy lengyel jog szerint létrejött társaságot működtetett, amely többek között
Németország területén közúti szállítási tevékenységet végzett. Ezzel összefüggésben BY és CZ a
2010. január 1-je és 2011. július 18. közötti időszak vonatkozásában összesen 12420,53 euró
összeget fizetett a németországi szövetségi autópályák használatáért.

BY és CZ, úgy vélve, hogy az általuk fizetendő úthasználati díj kiszámításához alkalmazott
módszer az uniós jogot sértve túlzott pénzügyi teher megállapításához vezetett, keresetet indított a
német bíróságok előtt a szóban forgó úthasználati díjak visszatérítése iránt.

Az Oberverwaltungsgericht für das Land Nordrhein-Westfalen (Észak-Rajna-Vesztfália tartomány
közigazgatási felsőbírósága, Németország), amely e jogvitában eljár, lényegében azt kérdezi a
Bíróságtól, hogy az, hogy a közlekedésrendészeti költségeket beszámították a vitatott úthasználati
díjakba, a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló
irányelv1 megsértésének minősül-e.

A Bíróság a mai ítéletében először is megállapítja, hogy az irányelv azon tagállamok számára,
amelyek a transzeurópai úthálózaton úthasználati díjakat vezetnek be vagy tartanak fenn, pontos
és feltétel nélküli kötelezettséget ír elő arra vonatkozóan, hogy ezen úthasználatidíj-tételek szintjét
kizárólag az infrastrukturális költségeknek, nevezetesen az érintett infrastruktúra-hálózat
építési, üzemeltetési, fenntartási és fejlesztési költségeinek a figyelembevételével kell
meghatározni. Következésképpen magánszemélyek a nemzeti bíróságok előtt közvetlenül
hivatkozhatnak valamely tagállammal szemben e kötelezettségre, ha e tagállam nem tartotta be
azt, vagy helytelenül ültette át.

Ezenfelül azt a kérdést illetően, hogy a közlekedésrendészeti költségek az üzemeltetési költségek
fogalmába tartoznak-e, és ezen a címen beleszámíthatók-e ezen úthasználati díjakba, a Bíróság
megállapítja, hogy e fogalom az érintett infrastruktúra üzemeltetésével kapcsolatos költségekre
vonatkozik. Márpedig a rendészeti tevékenységek a közhatalmi jogosítványokat gyakorló
hatóságként eljáró állam felelősségi körébe tartoznak, nem pedig az
autópályainfrastruktúra-üzemeltetői minőségben eljáró állam felelősségi körébe.
Következésképpen a közlekedésrendészeti költségek nem tekinthetők az irányelv szerinti
üzemeltetési költségeknek.

Ami azt a körülményt illeti, hogy a jelen ügyben a közlekedésrendészeti költségek figyelembe
vétele csupán az infrastrukturális költségeknek csekély mértékű, 3,8%-os vagy 6 %-os túllépését
okozta, a Bíróság megállapítja, hogy az irányelvvel ellentétes az infrastrukturális költségek minden olyan túllépése, amely többek között be nem számítható költségeknek a figyelembe
vételéből származik.

Végezetül a Bíróság elutasítja Németországnak az ezen ítélet időbeli hatályának a korlátozására
irányuló kérelmét.

 

1 A 2006. május 17-i 2006/38/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel (HL 2006. L 157., 8. o.) módosított, a nehéz
tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló, 1999. június 17-i 1999/62/EK európai
parlamenti és tanácsi irányelv (HL 1999. L 187., 42. o.; magyar nyelvű különkiadás 7. fejezet, 4. kötet, 372. o.;
helyesbítés: HL 2008. L 51., 27. o.).